Last van (extreme) winderigheid

Een scheet laten kan lekker opluchten als je het kan laten waaien. Maar wat als je bovengemiddeld veel scheten moet laten en je bent nou net ‘winderig’ in gezelschap … Elk mens laat dagelijks wel een paar scheten, maar als er continu lucht ontsnapt, je moeite hebt met inhouden of je hebt geen controle, dan duidt dat vaak op een probleem. Laat je harde scheten met weinig geur dan is dat vaak een teken dat er iets niet in orde is met je koolhydraatvertering. Zachte scheetjes die je niet hoort, maar die wel sterk ruiken, kunnen duiden op een probleem in je eiwitvertering. Laat je heel erg veel scheten en heb je vaak een opgeblazen buik? Stop dan eens met de geraffineerde suikers, zodat je darmflora de kans krijgt om te herstellen.

Door te experimenteren met eten en het weglaten van geraffineerde suikers, zuivel en granen (gluten) is het mogelijk om zelf een oplossing te vinden. Vind uit wat je lichaam wel en niet trekt qua voedsel.

Oorzaken van winderigheid

Winderigheid gaat vaak gepaard met een opgeblazen buik en de oorzaak is lastig te duiden omdat het tientallen oorzaken kan hebben. Bijvoorbeeld een tekort aan maagzuur, een overgroei van de candidagist, het gebruik van bepaalde medicijnen of een voedselovergevoeligheid. Bij iedereen is er altijd een hoeveelheid gas in het maagdarmkanaal aanwezig. Dit gas komt daar door het inslikken van lucht bij het eten. Bij het verwerken van onverteerde voedselresten die in de dikke darm terechtkomen, komt ook nog eens veel gas vrij. Een klein deel van het gas is afkomstig van de bloedsomloop. Gas wordt vanuit het bloed afgegeven aan de darm en ook weer door de darm afgegeven aan het bloed.

Wanneer ben je extreem winderig?

Het gas in je darmen bestaat uit de reukloze gassen, zuurstof, stikstof, koolzuurgas, waterstof en methaan. De nare geur van winden heeft te maken met een geringe hoeveelheid stinkende gassen. Dit zijn bijvoorbeeld zwavelverbindingen die vrijkomen bij de afbraak van bepaalde eiwitten die je misschien wel te veel eet. Een meer zurige geur is het resultaat van gisting in je darmen. Die zurige geur treedt voornamelijk op wanneer je te veel suikers en zetmeel gegeten hebt. De samenstelling en de geur van het darmgas heeft te maken met de voeding en je darmflora. Om het darmgas kwijt te raken, wordt er per dag gemiddeld vijftien keer een scheet gelaten. Zit je daar ver boven dan wordt het een vervelend probleem. Je bent extreem winderig en mensen schamen zich er vaak voor. Zij gaan contacten vermijden en durven dit onderwerp niet met de huisarts te bespreken.

Klachten die je kunt ervaren

Een scheetje is dus eigenlijk gas en als dit gas zich ophoopt, dan ontstaan er klachten als buikpijn en/of een opgezwollen buik. Heb je last van winderigheid dan kan dat het gevolg zijn van obstipatie of het prikkelbare darmsyndroom (PDS), darmziekten zoals onder andere gluten-intolerantie (coeliakie), de ziekte van crohn en colitis ulcerosa. De autoimmuun ziektes crohn en colitis gaan meestal gepaard met extra gasvorming.

Een laatste factor om bij winderigheid rekening mee te houden, is dat je een specifieke intolerantie kunt hebben of allergieën. Heb je echt te veel last van je winderigheid, wat flatulentie wordt genoemd, dan is het de moeite waard om hier eens goed naar te kijken, ga op onderzoek uit. Wat eet je allemaal en wat drink je. Wat gebeurt er met mijn lichaam als ik dit product uit mijn voedingspatroon haal of dat product toevoeg. Wat vertelt de geur van mijn scheet of mijn ontlasting mij?

Tip: Houd een eetdagboek bij!

Wanneer extreme winderigheid veel last veroorzaakt of gepaard gaat met andere klachten, is het verstandig dit te bespreken met je huisarts. Als bepaalde voeding de oorzaak is van winderigheid, kan een diëtist je helpen de oorzaak op te sporen en gezond te blijven eten.

Wat kun je zelf doen tegen winderigheid?

Begin met de voeding die je tot je neemt en wat en hoeveel je drinkt. Het voorkomen van winden begint namelijk op je bordje. Vind uit wat jouw lichaam wel en niet waardeert, eet rustig, neem er de tijd voor en kauw goed. Behalve uien en bonen zijn ook erwten, prei, koolsoorten zoals spruitjes, knoflook en champignons befaamde gasvormers. Koolzuurhoudende dranken bevatten veel opgeloste gassen, die ook weer het lichaam moeten verlaten. Het inslikken van lucht, bijvoorbeeld door gelijktijdig eten en praten, draagt eveneens bij aan de hoeveelheid lucht in de buik.

Is het dan slecht voor je, scheetjes laten?

Nee het is juist goed! Dus eet lekker die gezonde uien en bonen, de gassen die vrijkomen bij het laten van een scheetje kunnen namelijk ziektes bestrijden. De kleine hoeveelheid die in een wind zit, kan gezondheidsschade voorkomen. Het risico op kanker, beroertes en hartaanvallen wordt niet alleen kleiner, ook artritis en dementie op latere leeftijd, kunnen verhinderd worden door vrijuit winden te laten. Daarnaast is het inhouden van een wind helemaal niet goed voor de darmen. En als je nooit windjes laat heeft je lichaam weer een tekort aan voedingsstoffen! Die vijftien winden per dag is een teken van gezonde darmbacteriën. Wie gezond leeft, laat nu eenmaal windjes. Het betekent namelijk dat de spijsvertering goed werkt. Laat jij veel meer scheten dan gemiddeld dan is er toch iets niet goed in je darmflora.

Mogelijke behandelingen

Een medicijn tegen winderigheid is er niet. Maar na een poeptransplantatie kan ook dit probleem als sneeuw voor de zon verdwijnen. Zelfs de geur van die paar scheten die je dan nog per dag laat, verandert.